donderdag 12 januari 2012

Well Water: "Feeling good by drinking Well" (Experience Economy)



Wat heb ik gevonden?

Well Water is een merk voor water in een fles zoals ook het merk Spa. Het grote verschil tussen deze twee merken is dat bij elke aankoop van een flesje Well Water 25 procent van de opbrengst wordt gedoneerd aan het Nederlandse goede doel Simavi.

Simavi besteedt deze donatie voor het maken van waterputten in de werelddelen Azië en Afrika. Als elke Nederlander per jaar maar 1 flesje Well Water drinkt dan krijgen jaarlijks ongeveer 100 dorpen in Afrika en Azië een waterput.
Well water bespaard geld door het investeren in social marketing in plaats van dure reclames op tv. Hierdoor kan het percentage van 25 procent van de opbrengst per flesje worden behaald wat naar de ontwikkelingslanden gaat.

Waarom is dit Cool?

Dit vind ik heel erg cool om verschillende redenen. Allereerst is dit een perfect voorbeeld van Zingevend Ondernemen. Dit wil volgens Trendwatcher Peter Heshof zeggen: “Het inzetten van jouw passie en kernkracht voor een inspirerend merk ideaal om daardoor waarde toe te voegen voor mens en samenleving”. Bedrijven besteden tegenwoordig tijd en geld in ideeën wat betreft zingeving. Dat is een trend die waarschijnlijk in de komende 10 jaar blijft.
Ook is het COOL omdat mensen mee kunnen doen aan deze zingeving door een flesje te kopen. Participeren is ook een trend voor de komende jaren. Dit kun je ook zien aan programma’s waarbij je op een kandidaat kan stemmen.

Verder maakt dit merk gebruik van social media voor promotiewerk. Een trend vanaf 2000 is dat mensen sociaal bezig willen zijn en bij een groep willen horen. Familieprogramma’s zoals talentenshows en bijvoorbeeld Ik hou van Holland zijn hier een voorbeeld van. Facebook is op het gebied van social media hier een goed voorbeeld van. Het sociale zit zelfs in de naam. Dat Well Water hier gebruik van maakt is niet alleen goed binnen het kader van trends maar ook nog goed voor de winst.

Waarom past dit bij de trend Experience Economy?

Dit past bij de trend experience economy omdat dit flesje water speciaal is gemaakt. Eigenlijk is het niet meer dan water wat je ook uit de kraan kan halen. Toch heb je bij het drinken van dit flesje het gevoel dat je goed bezig bent. Er wordt hier duidelijk gebruik gemaakt van waardetoevoeging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten